۱۳۸۹ بهمن ۱۷, یکشنبه

چراغ قرمز....وشمارش معكوس
برف پاك كن ماشين تند و تند برفها را ازروي شيشه كنار مي زند و گويي با بارش برف رقابت ميكند.. هواي داخل ماشين گرم و رخوت انگيز شده .. شيشه ماشين را كمي پايين مي اورم و باد سردي كه به صورتم ميخورد خواب الودگيم را دور ميكند ..عميق و بلند نفس ميكشم تا هوايي را كه اين روزها كمتر پيدا ميشود با تمام وجود استشمام كنم .. ناگهان دسته گلي از لاي پنجره ي باز به صورتم مي خورد و پشت ان دسته گل چهره ي سرمازده و خسته ي دختركي مقابلم ظاهر ميشود .. بي وقفه حرف ميزند از مريضي مادرش و بي پدريش ..در ذهنم تنها كلمات رژه مي روند... تكدي گران .. ثروتمنداني در ظاهر گدا ... اما من هميشه از ديدن كودكان فقر حس ديگري پيدا ميكنم .. تبعيض ...بدبختي و فقر واقعي ... كودكاني كه در مقايسه با خيلي از همسن هاي خود در قعر درماندگي اند ...وما .. من و تو براي اسايش وجدانمان.. و براي ارضاي حس نوع دوستي مان شايد .. سكه هايي را از غرور و نخوتمان نثارشان ميكنيم .. ..و باز هم شك داريم .. ايا به راستي محتاج بود؟
دخترك هنوز ايستاده... دستهايش از سرما قرمز شده و گلهاي يخ زده اش هر ثانيه خيس و خيس تر مي شود ...هنوز به من نگاه ميكند و من بي اختيار به ياد دخترك كبريت فروش مي افتم .. شايد اين اخرين دانه كبريت او باشد .....
لحظاتي بعد چراغ سبز ميشود .. شيشه را بالا ميكشم و حركت ميكنم .. به گلهاي خيسي كه برروي صندلي كناري گذاشته ام نگاه مي كنم .. اما تنها چهره ي دخترك را ميبينم و بس .............

۲۰ نظر:

راد بوا گفت...

الو....الو...تست مي كنيم !!

راد بوا گفت...

بخش نظرات كاملا درسته و هيچ مشكلي نداره !!

راد بوا گفت...

آفرين بر تو باد !! فوق العاده است !

بله ! حدس ما درست بود و اين سايت واقعا خواننده و طرفدار پيدا كرده !

اميدوارم كه همه خواننده ها و بازديد كننده هاي اينجا شاد و موفق باشند .

ناشناس گفت...

واقعا عالي است .........

رضوان ر-تهران گفت...

این سایت مثل اینکه تازه افتتاح شده. من به صاحب سایت خانم ترانه تبریک میگم و براشون ارزوی موفقیت دارم.
همه نوشته ها رو خوندم بسیار هیجان انگیز و با احساس و زیبا مینویسید.
از شما و از سایتتون و نوشته های زیباتون تشکر میکنم.

شهرام رفعتی گفت...

بابا ای ول دارین خانم با این انشای قشنگتون و با این قوه تخیل قویتون ماشالله.
من اگه بتونم یک جمله مثل شما بنویسم کلاهمو میندازم هوا!!
در ضمن از خودتون خواهشا بیشتر بنویسین ما میخواهیم شما رو بیشتر بشناسیم.
با تشکر فراوان

مرز پر گهر گفت...

بله متاسفانه باید به این حقیقت تلخ و ازار دهنده اعتراف کنیم که در کشور ثرومتند ما که روی نفت و گاز و منابع طبیعی خوابیده است مردمان بسیاری فقیر و محتاج به معنای واقعی هستند.
ننگ بر عاملان این فقر و احتیاج باد.
زنده باد مردم سالاری و دموکراسی.

فریاد گفت...

ای مرز پر گهر! با زنده باد و مرده باد گفتن که چیزی درست نمیشه. خسته شدم از این همه شعار. اگه باغیرتیم و بیدار باید مثل مصریها و تونسی ها و عربها بیرون بریزیم و شعارهامونو اونجا توی خیابون اونقدر نثار این عاملان کنیم و اونقدر اونجا فریاد زنده باد و مرده باد سر بدیم که خودشون با ننگ و خفت از کشور فرار کنن.
به امید اون روز

ضد سیاست گفت...

خسته شدم از بس هر سایتی رو فوری تبدیل به سایت سیاسی میکنین. این سایت که جنبه سیاسی نداره و این مطلب موضوعش سیاست نیست بلکه ازاقتصاد بیمار کشور حرف میزنه.شاید این خانم نویسنده نخوان که مردم نظر سیاسی توی سایتشون منتشر کنن و حق هم دارن.پس لطفا به حقوق ایشون احترام بذارین.

س-یزدانیان گفت...

جناب اقا یا خانم ضد سیاست عزیز!
من هم از کوته نظری بعضی از ادمها خسته شده ام. اقتصاد بیمار ما ناشی از سیاست اقتصادی بیمارتر ماست و شما نمیتوانید اقتصاد را از سیاست جدا کنید.
در ضمن این بخش نطرات خوانندگان است که هر کس میتواند بدون ترس و وحشت در آن اظهار نظر کند. و من فکر میکنم صاحب این سایت هم به تمام صبر و تحمل خواندن این نظرات وگر نه اصلا بخشی بنام نظرات باز نمیکردند. آخر دیکتاتوری تا کجا و تا چه حد؟ در خیابان جرات نداریم زنده باد و مرده باد بگوییم در اینترنت هم اجازه نداریم نظر خود را منتشر کنیم؟
بخاطر یک مشت ادم ترسو و بی جربزه مثل شماها وضع ما و کشور ما و سیاست ما و اقتصاد ما به این وضع فجیع رسیده است.
وای بر ما و بی فرهنگی ما.....

جمشید -ایران / تهران گفت...

متاسفانه نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورهای جهان سوم تعداد غیر قابل انکاری کودکان کار به زندگی سخت و پر رنج و مشقت خود ادامه میدهند و بار سنگین این زندگی طاقت فرسا را بدوش کوچک خود میکشندو دولتها برای تبرئه کردن خود از این تقصیر و گناه اصطلاح متکدیان ثروتمند را از خود در اورده اند. آخر کدام ادم روانی کودک خردسالش را در گرمای سوزان تابستان و سرمای شغیر قابل تحمل زمستان که تا مغز استخوان رخنه میکند برای ادامس فروشی و گل فروشی به خیابان میفرستد؟؟ و باور کنید که این کودکان برعکس خیلی از ادمهای دیگر وقتی بزرگ شدند اصلا دلتنگ دوران کودکیشان نمیشوند. دوران کودکی!! این بچه های بینوا مگر دنیای کودکی هم دارند؟
اگر به این بچه ها کمک میکنید از صمیم قلب و وجود کمک کنید. جای دوری نمیرود.
اجرتان با خداست.

شادمهر سهرابی گفت...

سلام ترانه خانم. اگه میتونین بیوگرافی کاملتری از خودتون برامون بنویسین.مثلا چند سال دارین و کجای این دنیا زندگی میکنین؟ و مشغول چه کاری هستین؟
در ضمن شما رشته ادبیات در دانگشاه نخوندین؟ چون من در سال 76 دانشجوی ادبیات دانشگاه تهران بودم و یک همکلاسی خیلی با استعداد و نویسنده به اسم ترانه داشتم فکر کردم شاد خود شما باشین؟!
بهر حال مهم نیست شما همون ترانه باشین یا نه من از نوشته های شما خیلی لذت میبرم و براتون ارزوی شادکامی و موفقیت دارم.

بیتا گفت...

بهار من, ترانه من ,عزیز من!
خیلی خیلی خوشحالم که سایت نو پات و مطالب زیبا و قشنگت خواننده و طرفدار پیدا کرده.فقط من بی معرفتم که خیلی وقت نظر دادن پیدا نمیکنم ولی همه نوشته هاتو میخونم همیشه و همیشه منتظرم تا مطلب جدید بنویسی.
برات ارزوی موفقیت روز افزون دارم و امیدوارم که قولت رو در مورد اسم سایت یادت نرفته باشه.
البته نمیخوام مجبورت کنم و احساس ونظر خودت برام از همه مهمتره عزیزم.
همیشه پیروز باشی و شاد و بهاری با رایحه مست کننده گلاب مثل خودت.
منو ببخش که من انشام خرابه! و استعداد نویسندگی مثل تو ماشالله ندارم!!
من نویسنده خوبی نیستم ولی امیدوارم بتونم خواننده خوبی برای سایتت باشم.
و باز هم امیدوارم که اولین خواننده اولین کتابت باشم.
دوستت دارم خیلی زیاد گل همیشه بهار من.

rambod -S- گفت...

بابا از کجا معلوم که منظور این خانم ایران بوده که هی بد و بیراه میگین به حکومت؟؟
من توی ترکیه زندگی میکنم و اونجام کودکان کار زیادن.
اصلا ما نمیدونیم این خانم عزیز کجا زندگی میکنن.

یاسمن دانمارک گفت...

جناب رامبد یه جوری گفتی ترکیه انگار گفتی اروپا!!
فکر کردی کجا زندگی میکنی؟ توی بهشت؟
انگار که ترکیه مدینه فاضله است و کارش و سیاستش خیلی درسته و مردمش خیلی ثروتمند و خوشبختن!!
حالا اگه توی ترکیه هم پر از بچه های فقیر و بدبخته یعنی چی؟
یعنی اینکه حکومت ایران خیلی خوبه ؟ یعنی دنیا و کشور باید اینطوری اداره بشه؟
چقدر دنیا ندیده هستید شما.
فکر کنم پاتون رو از ترکیه به بعد بیرون نذاشتید به دنیای بزرگ ما و خبر ندارین کشورهای دیگه چه خبره و مردم چطور زندگی میکنن.
اگه ایران خوبه خودت چرا در فتی از ایران و توی ترکیه زندگی میکنی؟؟
چیه؟ بهشت روی زمین پیدا کردی؟؟

اولیور توئیست-لندن گفت...

من با این داستان بیاد کتاب بینوایان افتادم.
در کشورهای مدرن کار کردن کودکان غدقن و جرم محسوب میشه جریمه سنگینی داره.
ولی کشورهای صنعتی و جهان سوم که یا هیچ قانونی در این مورد ندارن یا قانون رو زیر پا میذارن که این موضوع خیلی خیلی تاسف اور و ناراحت کننده است.
باید فکری برای این معضل اجتماعی کرد.
با تشکر از شما بلاگر عزیز که این موضوع مهم رو با قلم بسیار شیوا و زیبا و پر احساستون به ما یاداور شدین.
پاینده باشین

http گفت...

salam dooste aziz
mamnoonam ke be man sar zadid

mataalebetoon ro khoondam, ye hesse khoobi tooye post hatoon hast, hesse bi riyayee chizi ke in rooza gom shode

ghalametoon hamishe sabz

http://askyfullofstars.blogfa.com/ گفت...

sharmande too commenti ke gozashtam addressam yadam raft

25 بهمن گفت...

خانم شما خودتان را ناراحت نکنین.
اینها دقیقا همانهایی هستن که به احمدی نژاد رای میدهند و در راهپیمایی 22 بهمن شرکت میکنند و وقتی خامنه ای یااحمدی نژاد یا مسئولان دیگر رژیم به شهرشان میروند برایشان سر و دست میشکنند و خودشان را برایشان قربانی میکنند, غافل از اینکه دولتشان هر روز بیشتر از روز قبل فریبشان میدهد و به انها خیانت میکند و از پشت به انها خنجر میزند و پولی را که بایدبرای زندگی بهتر و نجات از فقر و بدبختی به انها پرداخت کند به غزه و لبنان و تمام تروریستهای منطقه میفرستدو مابقی را به جیب خود و اقازاده ها سرازیر میکند.
پس شما خودتان را اذیت نکنید و فکرتان را به این موضوع خیلی مشغول نکنید و همیشه این را یادتان باشد که:
خلایق هر چه لایق.........

همیشه سبز گفت...

دوستان عزیز همه که مثل ما و شما به اینترنت وماهواره و تلوزیون و رسانه های خارجی و دنیای بیرون از ایران دسترسی ندارند.همه که زبانهای مختلف از جمله انگلیسی نمیدانند که بتوانند به رادیوهای خارجی گوش کنند و وضع واقعی ایران را بفهمند و درک کنند.

ایران جشم و گوش خیلی ها را با دروغهای خود بسته است و این بینوایان و فقرا هم جزئ همین خیلی ها هستند.پس ما به هیچ وجه نمیتوانیم انها را در انتخاب و نظریات و تفکرات غلط و اشتباه خود مقصر بدانیم.

تقصیر از انها نیست. تقصیر از کسانی است که مردم رااز واقعیات دور کرده انها را منزوی و محدود و ایزوله میکنند که این روش فقط روش دیکتاتورهاست.
به امید روزی که هیچ دیکتاتوری در دنیا حکم نراند.
سبز باشید.